Om personvern og anonymitet

Når du besøker Detfinneshjelp.no behandles dine personopplysninger etter gjeldende personvernlovgivning og helselovgivning. Vi tar håndteringen av dine personopplysninger på alvor, og jobber kontinuerlig for å sikre opplysningene vi behandler om deg på Detfinneshjelp.no.

Dataansvarlig for Detfinneshjelp.no og lavterskeltjenesten Det finnes hjelp er Oslo universitetssykehus HF (OUS). Les mer om personvern på OUS sine nettsider.

Chat

Når du kontakter tjenesten på chat velger du selv hvilke opplysninger du ønsker å oppgi. Chat-samtalen krypteres og lagres kun i hurtiglager på nettleseren til bruker og rådgiver mens sesjonen pågår. Chat-samtalen slettes umiddelbart etter at samtalen er avsluttet. Bruker har også mulighet til å slette det som er skrevet tidligere i samtalen og fortsette sesjonen.

IP-adresse og tidspunkt for når noen starter en chat lagres imidlertid  i 7 dager, og slettes deretter automatisk. For mer om lagring av IP-adresse, se eget avsnitt om taushetsplikt og avvergingsplikten.

Samtykke til lagring av informasjon  

I chat-samtalen vil rådgiverne kunne be om samtykke til å lagre noen opplysninger fra samtalen i et eget dokument (Triage). Det er helt frivillig og et nei vil ikke påvirke muligheten for rådgivning eller å få time til behandling. Opplysningene vil benyttes til kvalitetsforbedring av tjenesten og forskning.

Etter 7 dager slettes IP-adresse, og de lagrede opplysningene er da helt anonyme. Det vil deretter ikke være mulig å spore opplysningene tilbake til deg.

Timebestilling

Dersom du ønsker å bestille en time til behandling i poliklinikk, må du oppgi navn og personnummer. Dette må vi be om for å kunne tilby deg helsehjelp. Dersom du ikke ønsker å oppgi disse opplysningene på chat kan du ringe inn for timebestilling. Hvis du allerede er i en chat-samtale kan du gi beskjed til rådgiveren du chatter med at du ønsker å ringe inn slik at den samme rådgiveren kan ta telefonen. Telefonsamtaler blir ikke tatt opp.

Navn og personnummer blir ført inn i Helseforetakets pasientjournalsystem, der det blir opprettet en henvisning og timebestilling. Opplysninger om deg behandles strengt konfidensielt.

Det kan være til hjelp for behandleren å få vite litt mer om deg før du kommer til timen. Derfor vil du bli spurt om du ønsker at visse opplysninger fra samtalen blir lagt inn i henvisningen. Dette er helt frivillig, og det vil ikke påvirke din mulighet til å få time om du sier nei til dette.

Taushetsplikt og opplysnings- og avvergingsplikt

De som jobber i Det finnes hjelp er helsepersonell, og har taushetsplikt. Taushetsplikten betyr at de skal verne om ditt personvern. De har samtidig opplysnings- og avvergingsplikt. Det vil i praksis si at de har plikt til å melde fra til nødetater dersom de mener den de snakker med er i fare for å utføre enkelte alvorlige straffbare handlinger, som seksuelle overgrep mot barn, eller står i fare for å skade seg selv eller andre. Dersom politiet får melding fra oss vil de i noen tilfeller spore IP-adresse for å kunne avverge straffbare handlinger hvor det er fare for liv og helse.

Helsepersonellet i Det finnes hjelp har tilsvarende plikt til å melde fra til barnevernstjenesten.

Om nettsiden Detfinneshjelp.no

Helsedirektoratet er databehandler og leverandør av Detfinneshjelp.no, chat og Triage, og har avtale med underleverandører om drift av tjenesten.

Detfinneshjelp.no benytter informasjonskapsler (cookies) til å identifisere pålitelig nettrafikk og beskytte siden mot angrep. Dette er nødvendige for å drifte nettsiden, og behandles med bakgrunn i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 f. Informasjonskapslene slettes etter ett år. 

Detfinneshjelp.no lagrer trafikk/besøksstatistikk for nettstedet. Statistikken viser hvor ofte nettsiden blir besøkt. Det benyttes ikke sporingsverktøy og utleveres ikke data til 3. part. Informasjon om IP-adresser blir anonymisert etter 14 dager.


GÅ UT